sobota 30. ledna 2016

Vzory, vzorky, vzorečky

Je několik věcí, které odlišují s láskou a pečlivostí ušité kousky oblečení od prostě jen "spíchnutých" součástí šatníků. Jednou z nich jsou vzory, nebo spíše to, jak se tvůrce oděvu dokázal se vzory vypořádat. A nemám teď na mysli ani jejich vhodný výběr pro to či ono ošacení, ani jejich kombinaci. Mám na mysli to základní: rozvržení vzoru a jeho navázání ve švech. Tady opravdu platí známé "Dvakrát (spíš dvacetkrát) měř a jednou řež (či střihni)". 





KOSTKY A PRUHY jsou něco, z čeho by měl mít člověk trošku respekt. Je to s nimi stejné, jako když pletete a lícová strana je celá hladce. Zdánlivě to nejjednodušší - a přitom jsou tam všechny chyby okamžitě vidět, zatímco u složitějšího vzoru by tolik nebyly.
Pokud se šije tričko/kalhoty s vodorovnými pruhy, určitě by měl okraj trika/kalhot/rukávů končit rovnoběžně s pruhy. 

 

Ve švech by se pruhy měly setkávat, a to ať už se jedná o pruhy jdoucí vodorovně nebo jakkoliv šikmo.


 

Stejně tak pokud se navazuje rukáv raglánového střihu na hlavní díl. Je jedno, zda se pruhy střídají, či navazují stejnou barvou, důležité je, aby se nějak nakřivo nemíjely. 


U kostky je to stejné - jen jeden směr, kde se musí navazovat, přibyl ;-) (Proto taky vypadá mnohem lépe, pokud je například sedlo košile střižené diagonálně, než pokud se nepodaří navázat ve švu kostky sedla na kostky hlavního dílu.)

 


PRAVIDELNÉ VZORY taky rychle prozradí, není-li vše ušito tak jak má. Myslím, že vypadá mnohem lépe, když vzory na sebe i v tomto případě navazují.

 

 

A v případě větších vzorů by neměla látka utíkat z kopce:

 

Pěkně o tom hovoří i v mojí oblíbené "reality show" - britské soutěži amatérských švadlenek (a krejčích). Pokud se vám nechce sledovat celý díl či celé ročníky soutěže "Great British Sewing Bee", mrkněte aspoň třeba tady v čase 50:04 a 53:29. Ale jestli čas máte, vřele doporučuji zařadit epizody této soutěže na seznam videí, které stojí zato vidět. 



Možná si říkáte, že nejsem v šití tak dobrá, abych si mohla dovolit články v nichž někomu radím. Ale berte to tak, že tohle je můj názor a něco, čím se snažím při své tvorbě řídit, byť ne vždy se mi to podaří dle mých představ :-)

A mimochodem: vůbec nejlepší ohledně vzorů je vlastně šít z něčeho, kde se žádná návaznost snad ani čekat nedá :-D



4 komentáře:

  1. Díky za článek. ;) Já mám moc ráda pruhy, ale bojuju s nima úplně strašně.... Ať měřím, jak měřím, tak mi to vždy nějak utíká. :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji ;-) S pruhy to znám, někdy špendlím jak strhaná a stejně to pak někde ujede. Ale když se zadaří, pruhované věci jsou krásné :-)

      Vymazat
  2. Já děkuju taky za článek a za ten odkaz. Někde jsem letmo zahlédla, že Sewing Bee existuje, ale na jejich ofiko stránkách to nějak nefungovalo.. youtube mě nenapadl. Díky :)

    OdpovědětVymazat
  3. Bezva článek, teď ještě, aby se snažili i výrobci, aby jim tisk na jednom kraji látky neutíkal:-) Jinak se vším souhlasím a často se kochám, když na sebe vzor na dílech krásně navazuje. Na seriál britské soutěže se ráda podívám, neznala jsem.

    OdpovědětVymazat